Chcete začít s užíváním proteinů a nevíte jaký si vybrat? Dáme vám pár tipů, čím se řídit

  20.04.2017, 16:40 -

Pro nabrání svalové hmoty

Chcete-li nabrat svalovou hmotu, bez proteinu se vlastně neobejdete. Bílkoviny jsou základní stavební složkou. Neustále se nám odbourávají a my je musíme doplňovat stravou.
Pokud tedy cvičíte a usilujete o nárůst svalové hmoty máte vyšší potřebu bílkovin než ti, kteří necvičí vůbec.
Nejdříve je třeba si uvědomit, za jakým účelem protein sháníme. Zda vybíráme protein, který je vhodný pro užívání po tréninku nebo třeba jen na noc.
Některé zdroje bílkovin se hodí k užívání během dne a jiné na noc (lze poznat označením night, případně se výrobce pochlubí na etiketě výrobku).


Obsah proteinů / bílkovin nejlépe 70 – 90 %
Aminokyseliny BCAA a další jsou plusem (pokud nejsou lze je koupit zvlášť)
Laktóza maximálně do 4 % (do 4 g na 100 g produktu)
Tuk a sacharidy čím méně tím lépe

Na trhu najdeme mnoho proteinových přípravků, některé jsou dražší a některé levnější. Často se tvrdí, že levnější jsou v horší kvalitě. Tím se řídit nemůžeme, protože i drahý přípravek neznamená kvalitní protein.
Když je ale cena podezřele nízká (mimo akcí), raději si přečtěte etikety se zvýšenou pečlivostí (můžou mít vyšší obsah laktózy a mléčného tuku).


Dražší varianta Levnější varianta
proteiny živočišného původu (hovězí maso, mléčná syrovátka, vaječné bílky) proteiny rostlinného původu (např. sójové proteiny)
vícesložkové proteiny, noční proteiny kombinace WPI a WPC (izolát a koncentrát)
proteiny s bonusovými látkami jako kreatin, minerální látky


Pro rychlejší postup získávání svalové hmoty a síly můžete proteinový přípravek doplnit o kreatiny a anabolizéry. Pro doplnění energie pak sacharidy / gainery.


Rýsování postavy a odbourávání podkožního tuku

Je-li vaším cílem vyrýsovat postavu do krásných tvarů zvolte proteiny s co nejnižším obsahem nejenom tuků, ale i sacharidů.
Mnoho kvalitních proteinů (např. od výrobce Weider, Reflex Nutrition) má velice nízký obsah tuků i sacharidů a tak je z čeho vybírat. I při rýsování postavy (hubnutí) jsou bílkoviny důležitou součástí výživy.


Obsah proteinů / bílkovin minimálně 20 %, čím více tím lépe
Sacharidy co nejnižší obsah (cukry nejlépe do 4 %)
Tuky co nejnižší obsah
Další látky (které jsou plusem) karnitin, kyselina linolová (Clarinol CLA, zelený čaj, vláknina, vápník

Pokud si nevyberete mezi proteinovými přípravky, můžete vyzkoušet dietní proteiny (či koktejly). U některých se můžete setkat s vyšším obsahem sacharidů pro doplnění energie. Často bývají obohaceny o spektrum vitamínů, karnitin, vápník nebo vlákninu.
Spalování tuků můžete podpořit i dalšími pomocníky jako je synefrin (synephrine), karnitin a další.

Mohlo by vás zajímat





Copyright © Fitime.cz 2018. Jakékoliv užívání obsahu je bez písemného souhlasu Fitime.cz zakázáno!
Redakce | reklama