Dodržování pitného režimu je důležité pro každého z nás, především pro sportovce

  20.04.2017, 16:40 -

Pitný režim ovlivňuje sportovní výkon

Pokud sportujeme nemůžeme zapomínat na pitný režim. Ten je nezbytnou součástí hnacího motoru. Chcete-li podat kvalitní sportovní výkon mimo příjmu energie musíte přijmout i dostatečné množství vody.
Vaši fyzickou výkonnost negativně ovlivní i malá ztráta tělesných tekutin. Všechny živiny jako minerální látky, vitamíny, stopové prvky se do buněk a z nich dostanou jen díky tělním tekutinám.
Při vytrvalostních výkonech nestačí doplňovat pouze čistou vodu, ale nejlépe tu, která obsahuje i minerální látky. Aby v těle vše šlapalo tak jak má, musí být obsažené látky v optimálním poměru.
Velká fyzická námaha má za následek pot. Potem se nám z těla ztrácí ionty i minerály. Konzumace pouze čisté vody bez minerálních látek při delším tréninku trvající déle než hodinu a půl, sice udrží hydrataci, ale naruší se minerální rovnováha – náš výkon by byl opět narušen.

Jaký nápoj zvolit pro lepší výkon?

Na trhu najdeme různé nápoje pro sportovce, které obsahují optimální poměr látek (je dobré řídit se radami od výrobců). Pozor na příliš sladké drinky, pokud je v něm více jak 10 % sacharidů dochází k pomalejší absorpci. Také na sebe váže mnoho vody a při výkonu by náš organismus dehydroval.
Pití sladkých limonád ve velké míře pomůže k nástupu hyperglykémie a místo osvěžení se budeme cítit těžce. Pocit nevolnosti je nepříjemný především při sportovním výkonu.
Ideální je hypotonický nápoj (nízký obsah minerálů a energie, vstřebává se rychleji, nezatěžuje tolik trávicí trakt). Vhodný pro aktivity se střední intenzitou, které trvají více než 60 minut.

Doplňování tekutin při výkonu

Základním pravidlem je doplňovat tekutiny již od rána až do večera (dodržovat to tak celý den). Každý vypije jiné množství vody, záleží na prostředí, teplotě a aktivitě.
Před fyzickou aktivitou je důležité mít zavodněný organismus a během výkonu už jen pít po malých doušcích (lepší je po každých deseti minutách než jednou za čas).
Naše tělo nedokáže velké množství tekutin vstřebat, proto je lepší je pozvolna dodávat.
Vhodný je hypotonický nápoj, který jsme již zmiňovali. Isotonické (mají vyšší obsah minerálů a střední obsah energie) jsou dobré pro aktivity s vysokou intenzitou.

Po výkonu jsou dobré sacharidy, ne alkohol

Organismus je unavený vlivem fyzického výkonu – měli bychom mu dopřát kvalitní sacharidy pro doplnění energie a pro regeneraci.
Požití alkoholu by nám regeneraci oddálilo, navíc by zabránil novotvorbě glykogenu. Ještě bychom ztratili tekutiny a naše tělo by bylo dehydrováno. Vynechejte alkohol – zvolte raději sportovní regenerační nápoj nebo nějakou jinou alternativu.

Mohlo by vás zajímat





Copyright © Fitime.cz 2018. Jakékoliv užívání obsahu je bez písemného souhlasu Fitime.cz zakázáno!
Redakce | reklama