Dukanova proteinová dieta je fenoménem poslední doby, je ale opravdu tak účinná?

  20.04.2017, 16:40 -

Dukanova bílkovinová dieta

V České republice je Dukanova dieta zatím jen málo rozšířená. Autorem této diety je Dr. Pierre Dukan a poprvé ji publikoval ve své knize Neumím zhubnout. Tato kniha se zaměřuje na neúspěšné „dietáře“, kteří se snaží zhubnout mnohdy již dlouhou řadu let. Dukanova dieta je tedy dietou redukční. Jedná se o dietu dlouhodobou, můžeme ji zařadit mezi diety proteinové neboli antisacharidové.

Dukanova dieta pracuje se čtyřmi postupnými fázemi, které jsou různě dlouhé v závislosti na požadované ztrátě hmotnosti. V každé fázi jsou povolené a zakázané potraviny. Důležité je dodržovat pitný režim, alespoň 2 litry neslazené vody denně. Také je nutná denní konzumace otrub a je doporučovaný pohyb 30 minut denně, kdy stačí rychlá chůze. Jíme vždy když máme hlad.


Fáze první, nazývaná útočná

Délka této fáze je úměrná celkově požadované ztrátě hmotnosti, a to v následujícím poměru. Pokud se pokoušíme zhubnout méně než 5 kg měla by trvat dva dny, jestliže se snažíte o 5 až 10 kg, dodržujte ji tři dny. V případě, že se snažíme zhubnout 15 kg trvá tato fáze čtyři dny, při snaze o 20 kg, pět dní. Jestli se snažíme zhubnout více než 20 kg měli bychom tuto fázi držet týden. Důležité, ale je říci, že tato fáze nesmí být dodržována déle než deset dní, v případě kdy tuto fázi dodržujeme více než 5 dní je nutné užívat multi-vitamínový doplněk stravy, jelikož nám budou výrazně chybět.

V první fázi jsou povolené konzumovat libová masa: telecí, koňské, hovězí (kromě hovězí roštěné). Maso nesmí být smažené, za ideální úpravu považujeme gril, pečení nebo vaření. Dále můžeme konzumovat vnitřnosti jako játra, telecí nebo hovězí jazyk. Povolené jsou všechny ryby, plody moře, nízkotučné mléčné výrobky, homogenizovaný tvaroh. Můžeme rovněž konzumovat kávu, čaj, bylinné čaje, ocet, bylinky, citron, sůl a hořčici v malém množství. V první fázi můžeme také konzumovat vejce, ale buďto jenom bílky, nebo pokud chceme konzumovat celá vejce jsou povoleny čtyři na týden.

V první fázi konzumujeme 1,5 lžičky otrub denně. Otruby si můžeme přidat třeba do jogurtu.


Fáze druhá, nazývaná proplouvací

Tuto fázi je vhodné dodržovat, dokud se nepřiblížíme k požadované hmotnosti, k povoleným potravinám z fáze první se nám přidává zelenina, malé množství kukuřičného škrobu. V průběhu této fáze střídáme dny čistě proteinové z první fáze a dny proteinově-zeleninové.

Za povolenou zeleninu považujeme veškerou zeleninu brambor, avokáda, zeleného hrášku, v omezeném množství smíme červenou řepu a mrkev.

V této fázi konzumujeme 2 lžičky otrub denně.


Třetí fáze, fáze upevňovací

Tato fáze nastává v okamžiku, kdy jsme již dosáhli své vysněné váhy. Tato fáze trvá, tolik dní, kolik kilogramů jsme doposud zhubli krát 10. Takže pokud jsme shodili 20 kg, bude tato fáze trvat 200 dní.

V této fázi můžeme samozřejmě všechny potraviny z první a druhé fáze a nemusíme již střídat dny se zeleninou a bez. Dále si můžeme přidat k jídelníčku jednu porci ovoce denně (vyjma banánů, hroznového vína, třešní, ořechů a sušených plodů). K jídelníčku si rovněž můžeme přidat dva krajíce celozrnného chleba denně, 40 g sýra. Jedno jídlo týdně může být připraveno ze škrobnatých potravin, tedy z těstovin, rýže, brambor nebo luštěnin. Jehněčí maso, šunku nebo vepřové si můžeme dopřát maximálně dvakrát za týden.

Jednou týdně je nezbytné dodržovat proteinový den podle jídelníčku první fáze, tento den si musíme stanovit pevně, např. každý čtvrtek.

V této fázi konzumujeme 2 lžičky otrub denně.


Fáze čtvrtá, fáze stabilizační

Je to fáze dodržovaná celoživotně. Jednou týdně se stále dodržuje proteinový den. Každý den se jedí 3 lžičky otrub. U Dukanovy diety se uvádí, že v této fázi již můžeme jíst všechno. Pokud se však chceme vyhnout jojo efektu, po tak dlouhé době diety, kterou jsme již vydrželi, udržme si zažité stravovací návyky.


Výhody a nevýhody této diety

Výhody

  • pokud dodržujeme stabilizační fázi poctivě, nedostaví se jojo efekt
  • na základě této diety, zařadíme do své životosprávy pravidelný pohyb
  • dodržujeme pitný režim
  • funguje a dochází k poměrně rychlému úbytku hmotnosti
  • nemusíme počítat kalorie
  • jíme když máme hlad

Nevýhody

  • doživotnost udržovací fáze
  • možné nevolnosti z nedostatku sacharidů
  • finančně nákladná
  • nevede ke zdravému životnímu stylu
  • při dodržování této diety hrozí zvýšené riziko vzniku ledvinových a žlučníkových kamenů
  • dieta není vhodná pro všechny
    • dieta není vhodná pro osoby trpící dnou nebo onemocněním ledvin
    • není vhodná pro osoby se zažívacími potížemi, jelikož obsahuje málo vlákniny a hrozí riziko zácpy
    • není vhodná pro děti.

Mohlo by vás zajímat





Copyright © Fitime.cz 2018. Jakékoliv užívání obsahu je bez písemného souhlasu Fitime.cz zakázáno!
Redakce | reklama