Fenomén jménem proteinová dieta. Vyzkoušejte ji, máme pro vás i jídelníček

  20.04.2017, 16:40 -

Proteinová (česky bílkovinná) dieta patří mezi často skloňované způsoby diet a to i přesto že se nejedná o žádnou zázračnou novinku ale metodu známou už mnoho let v zahraničí. V dnešní době je tak nejvíce pokročilá v Severní Americe kde lidé často a rádi s dietami experimentují či spíše více zkoušejí nové metody jak zlepšit svůj zdravotní stav, bránit se proti obezitě či se jen lépe cítit.

Proteinová dieta není pro všechny a to nejen z důvodů velké časové náročnosti. Při splňování jejich pravidel ale můžete očekávat mnohem větší efektivitu než u jiných „zázračných“ způsobů na hubnutí.

Jak už je z názvu diety čitelné bude se jednat především o dodávání kvalitních bílkovin do těla a zároveň i snížení příjmu sacharidů (prioritně těch nekvalitních). Důležitý je také příjem vitamínů, minerálů a v základu také samozřejmě dodržování správného pitného režimu.

Tři fáze proteinové diety

U proteinové diety se dodržují tři fáze. Dávejte pozor aby jste je všechny plnili tak jak fungují za sebou a snažili se je co nejvíce dodržet v opačném případě totiž efekt jednak nebude takový jaký má být ale může vám spíše uškodit – bude také nutné začít zase znovu od nuly což u tohoto způsobu diety může být opravdu na škodu. Níže si ale již popíšeme zmíněné tři fáze, které je nutno dodržovat.

Fáze první – hubnutí

V první fázi je nejdůležitější hubnutí které v tomto případě rozjedeme tím že omezíme příjem sacharidů do těla – dávejte ale pozor aby jste jich alespoň do 50 g denně přijali (nejlépe těch kvalitnějších), tělo je totiž opravdu potřebuje pro mnoho funkcí a jejich úplné omezení jak to někteří doporučují může mít fatální následky. Pokud ale budete pojídat bonbony, čokolády a pít sladké vody nebo coly opět to nebude ono – správnou míru je nejlépe určit sám(a) podle svého vědomí a svědomí. Jakmile odstřihnete velký přísun sacharidů začne tělo pro výrobu energie a další funkce spotřebovávat zásoby které si nashromáždilo v tucích. Díky dostatečnému přísunu bílkovin který ale musíte taktéž dodržovat zmizí opravdu jen tuk a nebudou se spalovat svaly (kterých by byla škoda). V tomto prvním kroku je nutné striktně dodržet jídelníček stanovený pro proteinovou dietu a to nejlépe po dobu 3 až 6 týdnů.

Fáze druhá – hubnutí, jídelníček

Druhá fáze je dost podobná té první a stále se v ní doporučuje dodržovat nižší příjem sacharidů do těla na rozdíl od první fáze už je ale možné nyní zařadit i jiné v první fázi úplně zakázané potraviny. U druhého kroku se doporučuje vydržet alespoň 7 – 8 týdnů (čím déle tím lépe).

Fáze třetí – návrat k běžnému jídelníčku

Ve třetí fázi už se snažíme co nejvíce udržovat naši hmotnost kterou jsme v předchozích krocích dokázali snížit. Můžeme se tedy postupně navracet k původnímu jídelníčku samozřejmě už navždy trochu pozměněném jinak by dieta neměla smysl. Snažíme se vynechávat jakákoliv tučná jídla utopená v oleji a další nezdravé potraviny nebo potraviny s velkým obsahem sacharidů které nezvládneme vysportovat. Naopak je dobré zvýšit příjem ovoce a hlavně zeleniny ve své stravě a také jíst pravidelně 5 – 6 x denně. Pokud se vám i přes dietu opět zvýší hmotnost nejspíše jste opět začali jíst špatné věci nebo nedodržujete správný jídelníček. Nezapomeňte také na sport s tím jde vše lépe a také se lépe budete cítit.

Je pro mě proteinová dieta vhodná?

Ano, i pro vás může být tato dieta vhodná a to zvláště pokud trpíte obezitou která vám způsobuje zdravotní potíže a snižuje váš životní komfort. Počítejte ale s tím že dieta bude náročná a budete tak muset radikálně změnit váš způsob stravování a přidat více pohybu. Pokud máte cukrovku, vyšší cholesterol, prodělali jste infarkt miokardu nebo máte problémy s ledvinami či játry na tuto dietu raději zapomeňte, mohla by pro vás totiž být více škodlivá než užitečná.

Jaké jsou zakázané a jaké povolené potraviny?

Jak už nejspíš tušíte mezi zakázanými potravinami bude cokoliv obsahující větší množství tuků nebo sacharidů. Odepřít si tak budete muset i hodně sladkého, sladké nápoje, alkohol či uzeniny. Povolené potraviny naopak budou vejce, ryby, ovoce, zeleniny, libové maso a kvalitní mléčné výrobky s nízkým obsahem tuku. Ovoce je často zdrojem vysoce kvalitních sacharidů v této dietě je ale nutné jej také částečně omezit aby nepřekročovalo stanovenou hodnotu 50 g denně.

Jak by mohl vypadat můj jídelníček pro dodržování proteinové diety

1. příklad

  • snídaně: omeleta z vajec, ovoce či zelenina
  • svačina: proteinový koktejl (nejlépe přímo určený pro proteinovou dietuReflex Nutrition Diet Protein)
  • oběd: dušené rybí filé se zeleninou
  • svačina: ovocný salát pokapaný citrónem
  • večeře: pečené kuře se zeleninou

2. příklad

  • snídaně: míchaná vejce, sýr cottage
  • svačina: bílý jogurt s brusinkami
  • oběd: vepřový steak, zelenina
  • svačina: kefír
  • večeře: pečený losos se zeleninovou oblohou



Při sestavování vašeho jídelníčku vždy dodržujte doporučované hodnoty proteinů pro vaše tělo které by měly být na hodnotách 1,4 – 1,5 g bílkovin na 1 kg vaší tělesné váhy. Nezapomeňte vždy alespoň minimálně dodržovat množství kvalitních sacharidů pro vaše tělo. Snažte se co nejvíce omezit smažená a grilovaná jídla, vyhněte se také uzeninám. Nakonec nezapomínejte ani na jednoduché pravidlo: všeho s mírou.


Přidáno 20. 11. 2015:
Pokud by jste přemýšeli o dalších dietách a našli mezi nimi dukanovu dietu tak vězte že se jedná o téměř totožný styl diety ale v některých věcech může být mírně odlišná. Dukanova dieta je pojmenována po doktoru Pierre Dukanovi který dietu představil už před více než deseti lety ve své knize „Neumím zhubnout“. Dukanova (proteinová) dieta je tedy založena na stejném principu a to radikálně omezit příjem sacharidů a naopak zvýšit přijem bílkovin.

Mohlo by vás zajímat





Copyright © Fitime.cz 2018. Jakékoliv užívání obsahu je bez písemného souhlasu Fitime.cz zakázáno!
Redakce | reklama