Glutamin - aminokyselina důležitá nejen při růstu svalů

  20.04.2017, 16:40 -

Mnozí ji považují za malý zázrak a nedají dopustit jiní ji téměř neznají nebo haní. Proč je tomu tak a proč je aminokyselina glutamin jednou z těch nejdůležitějších v našem těle? Důvod důležitosti glutaminu je velmi jednoduchý a to kvůli jeho zastoupení ve svalech, které tvoří až 60% svalových vláken – to už je dost silné zastoupení, které si rozhodně zaslouží svou pozornost.

Glutamin sám o sobě je také jedním z největších a nejdůležitějších zdrojů dusíku pro tělo, který je důležitý pro každou buňku v našem těla, ta by se bez dusíku začala rozpadat a naše tělo by nemohlo držet pohromadě. Každá molekula obsahuje přibližně 20% dusíku.

Proč je glutamin důležitý při tréninku?

Glutamin je často užíván nejen na podporu regenerace svalstva v které je opravdu vynikajícím pomocníkem ale hlavně proti zamezení katabolických procesů při kterých dochází ke zbytečnému odbourávání svalových bílkovin po tréninku. Při nabírání svalstva a jeho rýsování je tedy skvělým prostředkem jak katabolickým procesům zabránit – tuto pomoc lze ale nalézt také v mnoha dalších aminokyselinách.

Ke katabolismu často dochází i během stresu nebo nemocí kdy je vyplavován ze svalových buněk a to i v míře blížící se 50% – toto již může být pro sportovce nepřijatelným účinkem a proto je vhodné jej i v tomto období doplňovat, dojde tak ke zmírnění devastace svalstva.

Glutamin také pomáhá zlepšovat spánek a tím i lépe regenerovat celé zatěžované svalstvo. Glutamin má také skvělou funkci pochytávání amoniaku v těle a jeho vyloučení močí – amoniak by jinak způsoboval zbytečnou svalovou únavu.

Dávkování glutaminu

Jelikož je glutamin považován za opravdu bezpečnou aminokyselinu užívají jej někteří profesionální kulturisté i v dávkách kolem 50g denně bez jakýchkoliv důsledků, které by byly rozpoznány. S ohledem na intenzitu tréninku je ale dostatečná dávka 5 – 15 g glutaminu denně nejlépe společně s jednoduchými a okamžitě vstřebatelnými cukry. Doporučujeme ale v každém případě dávkování maximálně do 20g denně a pokud jste kulturisté s váhou nad 110 kg limit bude 40g denně.

Mohlo by vás zajímat





Copyright © Fitime.cz 2018. Jakékoliv užívání obsahu je bez písemného souhlasu Fitime.cz zakázáno!
Redakce | reklama