Jak si užít dovolenou a nepřibrat

  05.06.2017, 09:15 -

Léto se blíží a s ním i naše vytoužená a zasloužená dovolená. Celý rok tvrdě dřeme – v práci, i ve fitku a tak si to zasloužíme. Možná vás ale napadá, nebo zároveň trošku děsí, že vaše celoroční práce na dokonalé postavě, může být během čtrnácti dnů dovolené tatam. Existují užitečné rady a tipy, jak si zachovat skvělou postavu a přitom si užít dovolenou. Ale je tu i něco navíc, kromě rad, o co se s vámi rádi podělíme.


Proč během dovolené přibíráme rychle a chudneme pak pomalu? Největším klasickým problémem na dovolené je fakt, že většina lidí přibere něco málo na váze. Každý asi zná odpověď na otázku – Proč tomu tak je? Prostě a jednoduše, na dovolené, máme sklony k obžerství. Celý rok držíme správnou životosprávu, odpíráme si smažená jídla a cukroví a na dovolené si pak chceme ,,užít“. Tím užít je myšleno, že se chceme také dobře najíst a neohlížet se na následky a přestat počítat kalorie.


Následky rychlého přibírání Možná se to na první pohled tváří nevinně a máme pocit, že jednou za rok na to máme právo. To určitě ano. Ale než se pustíte do každodenního pojídání tučných jídel, zastavte se a popřemýšlejte nad tím, co to má za následky…

  • Samozřejmě je to příbytek na váze
  • Střevní potíže – pokud nejste zrovna jedlíky, můžete si přivodit bolest žaludku, rozhodit si metabolismus a přivodit si i nepříjemné křeče, či střevní potíže
  • Jojo efekt – jak rychle přiberete, tak rychle se to budete snažit zhubnout, až dovolená skončí. Tím si jen nastartuje dráhu pro tzv. jojo efekt a pokud pak přestanete dodržovat správnou stravu, či cvičit, věřte, že se dostaví. Nastolili jste mu ideální podmínky.
  • Náladovost – zdraví a kondice úzce souvisejí také s vaší psychikou. Pokud se hýbete, jíte zdravě, cítíte se fit a správně se vám uvolňují hormony štěstí, tzv. endorfiny. S tučným jídlem přichází únava a lenost, jelikož tělu nedáváte potřebné vitamíny a energii. Tím pádem se mohou snadno dostavit také výkyvy nálad, nechuť k podnikání čehokoli (například výletů na vaší dovolené), nebo dokonce deprese.


Pokud si to tedy shrneme, příbytek na váze nemá jen viditelné následky, na změně vaší postavy. Působí nevlídně také na vaše zdraví a psychiku. Nevinně tvářící se čas dovolené, nám pak zkomplikuje život na dalších pár měsíců. Zeptejte se sami sebe, jestli dva týdny stojí za to, aby jste se pak dva měsíce regenerovali?



Jak si užít a nepřibrat?

Pokud se tedy již brzy chystáte na dovolenou, je tu pár triků, jak si na dovolené pochutnat a přitom nepřibírat. Většinu z nich určitě znáte, slyšeli jste o nich a nebo vás napadla. Je dobré si je ale znovu připomenout. Ono opakování je přece Matka moudrosti. 

1. Hýbejte se
Pohyb je důležitá součást našeho života. Díky němu se udržujeme v kondici – a to ve fyzické, i v té psychické. Pokud se hýbeme a správně jíme, budeme hubnout, nebo si postavu minimálně udržíte. Také se při fyzické aktivitě uvolňují zmiňované hormony štěstí a blahodárně působí na vaši psychiku. Pokud přemýšlíte, jak se máte hýbat na dovolené a přitom mít odpočinek a opravdovou dovolenou, máme pro vás pár rad.



  • Ranní rozcvička – občas postačí se jen po ránu pořádně protáhnout. Například cvičení jógy je naprosto postačující. Kromě toho, že se budete udržovat fit, se i po ránu ,,rozhýbete“ a nastavíte tak správný chod metabolismu, proudění krve a dobrou náladu pro celý den.
  • Běhání – běh je snadná a rychlá varianta toho, jak se udržovat ve formě. Běhat se dá kdekoli – jak na pláži, tak v lesích, na horách, i ve městě. Nezáleží tedy na tom, kam jedete na dovolenou. Vyběhnout po ránu, či za příjemného chládku z večera, lze vždy.
  • Animační programy – na spoustě dovolených je nabídka animačních programů. Vybrat si můžete od vodních sportů, přes plážový volejbal, výlety a pěší turistiku, až po lekce aerobiku. Zapojte se do nich!
  • Plavání – to k dovolené prostě patří. Je to nenásilná forma pohybu. Tak, či onak, se na většině dovolené k vodě dostanete. Pokud jedete k moři, pak už by to bylo jen výmluvou. Samozřejmě si poležte na pláži, ale pokud se chcete udržet ve formě, zaplavte si každý den, alespoň na chvíli. Navíc plavání protahuje celé tělo a zlepšuje chod dýchacích cest.
  • Výlety – rádi poznáváte nová místa a cestujete? Výborně, hned máte o další aktivitu navíc. Pokud se rozhodnete někam vydat, choďte hodně pěšky. To vám umožní mít dostatek pohybu a nenutit se k němu například výše zmíněným během.
  • Fitness centra – v dnešní době jsou téměř všude. V hotelech, turistických resortech a podobně. Často je hosté mají zdarma, už v ceně ubytování. Využijte toho a běžte si každý den na chvíli zacvičit. Prospějete tím svému tělu, i náladě. Znáte ten dobrý pocit po fitku, kdy jste rádi, že jste se přemluvili a šli jste cvičit? Můžete ho mít i na dovolené!



2. Jste to, co jíte
Určitě hleďte na to, co budete jíst. Ano, samozřejmě člověk si chce dopřát, ale dopřejte svému tělu i vitamíny a potřebnou energii. 

  • Čerstvé vitamíny – jezte hodně ovoce a zeleninu. I tak, v horkých dnech, nemá člověk chuť na teplá a těžká jídla. Dopolední svačinka z ovoce a večerní zeleninový salát, vám dodají tolik energie a vitamínů, kolik tělo žádá. Navíc se jedná o lehká jídla a nepřivodíte si tak bolení žaludku.
  • Pravidelnost – i ta je na místě. Pokud jste zvyklí na to jíst pětkrát denně, hleďte, aby tomu tak bylo i na dovolené. Často děláme chybu v tom, že posnídáme, oběd si dáme až někdy v odpoledních hodinách, kdy už není takové horko a člověk má více chuti do jídla. No a večer se nakonec přejíme, protože jsme celý den hladověli. Ještě zrádnější variantou je pak to, když vynecháme snídani, nebo v případě all inklusive se přejídáme vším, co máme k dispozici.
  • Není všem dnům konec – nebo-li, máte-li all inklusive dovolenou, nebo vás prostě jen lákají místní speciality, uvědomte si, že na dovolené nejste jeden den. Tudíž není potřeba za jeden den okusit a sníst vše, co vás láká. Rozvrhněte si to pěkně do celého času vaší dovolené. Každý den ochutnejte něco jiného, co vás láká a předejdete tak přibírání, i nepříjemným bolestem břicha.
  • Pitný režim – ten je velice důležitý. V první řadě, v horkých letních dnech, je ho zapotřebí nejvíce. Dehydratace není vůbec příjemná věc, nebude vás bolet hlava a pitným režimem také čistíte svou pleť. Navíc je známo, že bez pitného režimu se nehubne. Tělo musí odplavovat škodlivé látky ven a to dělá za pomoci dostatečného přísunu vody. Pitným režimem se nemyslí sladké šťávy plné cukru, káva, či alkohol.



Něco navíc

Jak jsme již v úvodu slíbili, kromě užitečných tipů, vám prozradíme i něco navíc. Je to něco, nad čím většina lidí nepřemýšlí. Je to vaše psychika. Psychika je mocná věc a ovlivňuje nás v mnoha věcech. Pokud tedy jste dobře psychicky naladěni, všechno jde hned lépe a vše se vám daří.

Tak tomu je i ohledně přibírání, či hubnutí. Pokud budete předem přemýšlet tak, že určitě na dovolené přiberete, tak věřte, že určitě přiberete. Nalaďte se tedy předem na správnou vlnu myšlení. Věřte, že zvládnete i na dovolené pravidelně jíst a nepřibrat. Na každý výlet si zabalte svačinku, ať tělo nestrádá. Nepodceňujte předem sami sebe, ani svou vlastní vůli dělat věci správně. Děláte to přeci pro sebe a věřte, že se budete i cítit lépe, pokud se nebudete přejídat. Dokažte sami sobě, že zvládnete jednou za den i nějakou aktivitu, kromě lenošení na dece a opalování se. Berte to jako výzvu. Navíc, jak jsme si již říkali, pohybem se vám uvolní ty správné hormony štěstí a díky tomu budete plní energie a elánu do života.


TIP: Závěrem vám také můžeme doporučit návštěvu dietologického centra, kde vám zaručeně pomohou. Společně tak, spolu s odborníky na správnou životosprávu, předem stanovíte přibližný jídelníček na vaši dovolenou (i podle toho, kam jedete a jaké speciality chcete ochutnat) a vhodně jej nakombinujete s pohybovými aktivity. Za tuto službičku si však připlatíte, ale i to může být motivací, proč plán dodržet. Nikdo nechce vyhazovat peníze oknem.

Mohlo by vás zajímat





Copyright © Fitime.cz 2017. Jakékoliv užívání obsahu je bez písemného souhlasu Fitime.cz zakázáno!
Redakce | reklama