Léto je u konce a přichází podzim - jak ho přežít? Nezapomínejte na vitamíny

  20.04.2017, 16:40 -

Co to vlastně vitamíny jsou?

Jsou to esenciální látky patřící spolu s bílkovinami, tuky a sacharidy k základním složkám lidské stravy. V našem organismu hrají významnou úlohu při procesech vstřebávání a výměny látek. Většinu vitamínů si lidský organismus nedokáže sám vyrobit a proto jej musíme doplňovat stravou.

Máme-li nedostatek vitamínů většinou se to projeví poruchami různých funkcí organismu, které mohou mít za následek vážná onemocnění.


Funkce:

Jsou důležité pro správnou funkci organismu – podílejí se na metabolismu tuků, bílkovin i cukrů.

Slouží i jako prevence u některých onemocnění, zpomalují projevy stárnutí a pomáhají posilovat a obnovovat imunitní reakce organismu.


Funkce vitamínů:

  • přeměna bílkovin, tuků a sacharidů na energii
  • růst a obnova nových tkání
  • krvetvorba
  • udržení dobrého zraku
  • krevní srážlivost
  • posílení imunitního systému
  • prevence proti onemocnění
  • prevence a léčba osteoporózy

Proč bychom neměli zapomínat na minerální látky?

Na minerální látky bychom také neměli zapomínat. Jsou nezbytnou součástí pro náš organismus, ale bohužel si jej nedokáže sám vytvořit. Abychom je tělu dodali, musíme je přijímat potravou nebo vodou. Významnou roli mají při růstu a také pro celkový metabolismus.


Funkce minerálů:

  • výstavba tělesných tkání
  • prevence onemocnění
  • vliv na metabolismus cukrů, tuků a bílkovin
  • správná činnost svalů

Vitamíny a minerály jsou nezbytnou součástí stravy

Vitamíny a minerály bychom měli tělu dodávat po celý rok, ale především pak kolem podzimního a zimního období. Jsou nezbytné pro náš organismus, zajišťují správnou funkci mnoha orgánů. Především posilují imunitní systém. Pokud by imunita nefungovala správně, naše tělo by se neubránilo vůči škodlivým vlivům zvenčí a bylo by pak častěji náchylné k dlouhým nemocem.

Velké množství najdeme v potravinách (například v ovoci a zelenině). V době, když už je ovoce méně a v zimním období je poměrně drahé, můžeme zvolit jinou formu. Pokud nemáte v oblibě tablety vyzkoušejte rozpustné vitamíny (rozpustné ve vodě, tzv. šumáky).

Napsali jsme přehled vitamínů a minerálů. Také jejich zdroje, odkud je lze čerpat. Nemáte-li možnost jíst některé z potravin (kvůli alergiím apod.) můžete jej doplnit prostřednictvím doplňků stravy.


Vitamíny, minerály Funkce v organismu Zdroj
Vitamin A krvetvorba, udržuje zdravou kůži, posiluje imunitní systém, příznivý vliv na zrak vepřová játra, mrkev, rajčata, špenát
Vitamin B1 působí proti únavě a příznivě na nervový systém, posiluje srdeční sval, podporuje přeměnu energie vepřové maso, hrách, drůbeží játra, droždí, fazole
Vitamin C podporuje růst a vývoj tkání, silný antioxidant, udržení normální funkce imunitního systému paprika, rybíz, brokolice, rajčata, maliny
Vitamin D potřebný při tvorbě a mineralizaci kostí a zubů, důležitý při růstu a fyzickém zatížení kostí sleď, losos, vejce, sardinky, makrela
Železo význam pro růst a vývoj dětí, přenos kyslíku do těla, výkonnost jahody, kiwi, špenát, celozrnné pečivo
Vápník důležitý pro zachování zdraví kostí, pomáhá správné funkci srdce (svalů) a nervové soustavy parmezán, mléko, špenát, brokolice, mandle
Hořčík správná činnost svalů a nervů – mírní podrážděnost a nervozitu, zlepšuje paměť, posiluje trávení hrách, treska, banán, brambory, kuřecí prsa, lískové oříšky
Zinek udržuje nízkou hladinu cholesterolu v krvi, podpora hojení ran (popálenin, akné, ekzémů), kladný vliv na metabolismus cukrů, tuků a bílkovin vepřové maso, jitrocel, slunečnicová semínka, droždí, meruňky
Vitamin E, vitamin K, vitamin B6, vitamin B12, sodík, chrom, jód a mnoho dalších

Mohlo by vás zajímat





Copyright © Fitime.cz 2018. Jakékoliv užívání obsahu je bez písemného souhlasu Fitime.cz zakázáno!
Redakce | reklama