Omezte příjem soli, rychleji zhubnete a prospějete i svému srdci

  20.04.2017, 16:40 -

Sůl je tichý zabiják, jak se jí ale bránit?

Sůl je v dnešní době plné polotovarů, instantních směsí a vůbec všeho co nám usnadňuje příjem potravy a její přípravu i díky tomuto spěchu máme sůl úplně ve všem. Ať už si v obchodě koupíme pečivo, instantní cokoliv, uzeninu, sýr a mnoho dalšího najdeme v nich sůl – proč? Sůl (chlorid sodný) a stejně tak i glutaman sodný jsou látky, které pomáhají jídlu dodávat tu perfektní chuť na kterou jsme zvyklí a zároveň i pomoci s jeho konzervací jednoduše tedy prodloužit jídlu trvanlivost.

Obrana proti velkému množství soli v potravinách nikdy nebude účinná dokud si nedáme čas s přípravou kvalitních potravin ale budeme z lenosti užívat již připravené potraviny a očekávat od nich trvanlivost po co nejdelší čas. Jedinou možnou obranou proti velkému a nezdravému množství soli v jídlech je příprava jídla vlastního, pokud totiž nevíte co vlastně jídlo obsahuje těžko s tím něco uděláte. Solení jako takové je samozřejmě vhodné a vlastně i velmi důležité jelikož minerál sodík je pro naše tělo také velmi důležitý a to pro správnou krvetvorbu a udržování pořádku v kardiovaskulárním a nervovém systému – jakmile jej ale užíváme nadměrně jeho účinek se obrátí proti nám. Sůl je v současné době doporučována pouze do hladiny 5g za den (podle WHO – světové zdravotnické organizace) v našich potravinách ale tuto hladinu každý den překročíme a konzumujeme i 10 – 20 g soli za den!

Spotřebu soli lze snížit a to už zmíněnou přípravou potravin u nás doma a ne nakupováním nekvalitních hotových jídel. Dále také zkuste nahradit sůl v jídlech bylinkami uvidíte, že jídlo dostane mnohem lepší chuť a časem si na ní úplně odvyknete. Zvyšte také konzumaci čerstvého ovoce a zeleniny, které dokáže negativní účinky soli na tělo odbourávat – zvláště účinný je v tomto banán který obsahuje velké množství draslíku a tím pomáhá narovnávat správné funkce kardiovaskulárního systému.


Nadměrné dávkování soli a infarkt myokardu

Nadměrné dávkování soli v evropě a americe je příčinou mnoha chorob a nemocí které díky ní vznikají. Ví se, že náš příjem soli je až 10× vyšší než by správně měl být ale stále s tím málokdo něco dělá a i proto po celém světě ročně umřou tisíce lidí kvůli infarktu miokardu nebo mozkové mrtvici jejichž vznik zapříčinila právě extrémní spotřeba soli.

V americe není tato informace ničím překvapivým ale díky přesunu rychlého stravování ve fast foodech, uspěchané doby a s ním i konzumace nekvalitních potravin a stresu se tyto nemoci rychle rozšiřují i k nám a počet umírajících z těchto důvodů ročně velmi rychle stoupá.

Myslete tedy na to, že sůl je důležitá a neomezujte ji úplně ale její příjem se snažte zmírnit tedy pokud je vám váš život milý.


Sůl při hubnutí

Nadměrné množství soli je také jedním z mnoha příčin nemožnosti hubnout a to kvůli zadržování velkého množství vody v těle. Čím méně soli tedy budete přijímat, tím méně budete v těle držet zbytečné vody která způsobuje nadbytečná kila navíc. Omezením solení ve svém jídelníčku tedy můžete shodit až několik kilogramů své váhy bez jakékoliv drastické diety.


Potraviny s vysokým obsahem solí

V naší stravě jsme najdeme mnoho zdrojů sodíku, které by nebylo úplně jednoduché kompletně vypsat. Připravili jsme tak pro vás seznam alespoň těch základních a nejužívanějších, kterým by jste se měli částečně vyhnout či je omezit. Pamatujte, že čím je potravina čerstvější tím v ní pravděpodobně bude méně soli.

  • koření, dochucovadla, sójové omáčky, bujóny
  • křupky, chipsy, brambůrky, slané oříšky
  • pečivo – zvláště takové na kterém sůl na povrchu přímo vidíte
  • uzeniny – šunka, klobásy, špekáčky, salámy, párky
  • konzervy, zelenina či maso ve slaném nálevu
  • balkánský sýr, eidam, ovčí sýry, tavené sýry
  • minerální vody – ve velkém množství
  • majonézy, dresinky, kečupy

Mohlo by vás zajímat





Copyright © Fitime.cz 2018. Jakékoliv užívání obsahu je bez písemného souhlasu Fitime.cz zakázáno!
Redakce | reklama