Ořechy - to pravé ořechové pro zdraví

  20.04.2017, 16:40 -

Velké překvapení v malém balení

Navzdory malým rozměrům nabízí ořechy opravdu hodně – především zdravé tuky, bílkoviny, vitaminy a minerály. Sportovci a lidé, kteří si hlídají váhu, se jich většinou bojí kvůli nemalému obsahu tuků. V tomto směru je ale třeba odlišit jednotlivé druhy tuků. Jsou tuky, které tělu škodí a posouvají ručičku váhy tím nepříznivým směrem. A pak máme tuky, které našemu zdraví prospívají a jejich vliv na tělesnou hmotnost je paradoxně zcela opačný.



Zázrak jménem omega mastné kyseliny

Omega mastné kyseliny tvoří skupinu polynenasycených tuků, patří sem kyselina linolová (omega-6) a kyselina linolenová (omega-3). Tyto esenciální mastné kyseliny si naše tělo neumí samo vyprodukovat, a proto je musíme přijímat ve stravě.
Omega mastné kyseliny nabízí celou řadu příznivých účinků:
  • podporují regeneraci organismu
  • mají protizánětlivé účinky
  • sportovce bude jistě zajímat, že vytváří příznivé podmínky pro budování svalové hmoty
  • chrání naše srdce
  • urychlují spalování tukových rezerv


A je to právě obsah omega mastných kyselin, který posouvá ořechy na vrchol žebříčku zdraví prospěšných potravin. I když s nimi musíme zacházet kvůli jejich vysoké kalorické hodnotě opatrně. A asi není třeba připomínat, že ořechy byste měli konzumovat v jejich přírodní formě, tedy nikoliv pražené, solené atd.

Víte, že?
95% denní doporučené dávky OMEGA-3 mastných kyselin, které prospívají našemu srdci obsahuje ¾ kávového šálku vlašských ořechů?



Druh ořechu Dávka (g) Počet ořechů Energetická hodnota (kcal) Bílkoviny (g) Tuky (g)
Mandle 30 23 160 6 14
Kešu 30 16–18 160 5 13
Pistácie 30 49 160 6 13
Makadamové 30 10–12 200 2 21
Pekanové 30 18–20 (půlek) 200 3 20
Vlašské ořechy 30 7 185 4 18
Buráky 30 28 (ve slupce) 170 7 14
Brazilské ořechy 30 6 190 4 19
Lískové ořechy 30 20 205 4 20

Všimněte si, že rozdíl mezi nejméně a nejvíce kalorickými ořechy je ve 30 gramech pouze 40 kcal, což nakonec není tak mnoho. Postačí skutečně jen ohlídat konzumované množství.



V čem nám ořechy pomáhají?

Díky kombinaci zdravých omega mastných kyselin, bílkovin a vlákniny navozují pocit nasycení a potlačují apetit. Jejich výživový profil je opravdu zajímavý a vydal by na obsáhlou publikaci, vyberme tedy jen pár zajímavostí.

Nejvyšším podílem alfa linolenové kyseliny (ALA) se mohou pochlubit ořechy vlašské, které tím pádem mají skutečně příznivý vliv na naše srdce a cévní systém. Řada odborníků na výživu proto doporučuje konzumovat pravidelně 8 vlašských ořechů. Několik studií potvrdilo, že mohou být nápomocné při srdečních arytmiích a potlačují záněty probíhající v těle.

Ačkoliv buráky patří správně mezi luštěniny, většina lidí na ně nahlíží jako na ořechy. Proto v našem článku nesmí chybět. Burské ořechy jsou bohaté na kyselinu listovou, vitamin nezbytný pro rozvoj mozku. Mohou tedy příznivě ovlivnit například kognitivní schopnosti a působit jako prevence nejrůznějších degenerativních onemocnění mozku.

Muže budou jistě zajímat ořechy brazilské (říká se jim také para), které vynikají obsahem selenu, což je minerál, který chrání před rakovinou prostaty a řadou dalších onemocnění. Už jeden jediný ořech obsahuje minimálně denní dávku této cenné látky.

Příznaky související se zvětšenou prostatou mohou účinně zmírnit ořechy pekanové díky obsahu beta-sitosterolu.

Mandle obsahují více vápníku než jiné druhy ořechy, když k tomu připočtete vlákninu a vitamin E, dostanete účinnou zbraň v prevenci takových zdravotních problémů, jako je rakovina plic či kognitivní poruchy související s věkem.



Víte, že?
Konzumací porce ořechů denně a omezení konzumace hovězího masa vám pomůže snížit riziko srdečních onemocnění až o 30%?



Je libo ořechové máslo?

V poslední době jsou hodně moderní ořechová másla. I v této formě si můžete ořechy vychutnat. Jen se vždy snažte kupovat produkty, které obsahují co nejméně dalších ingrediencí. Nejlepší je burákové máslo obsahující 100 % burských ořechů – tzn. bez přidaného cukru a jiných druhů tuků (často to bývá palmový olej).

Burákové máslo



Kdy si můžete ořechy nejlépe a ve zdraví vychutnat?

Nyní, když už víte, že se ořechů nemusíte bát. Je ještě třeba si připomenout, kdy a v jakých kombinacích je konzumovat.

Je vhodné volit kombinaci ořechů a sacharidů, protože tuky obsažené v oříškách zpomalí rozklad cukru. Tohle všechno nejvíc uvítáte ráno – ovesná kaše s lesním ovocem, posypaná nasekanými ořechy je ideální snídaní. Poskytne vám bílkoviny, sacharidy i zdravé tuky. Báječně a na dlouhou dobu vás zasytí. V této podobě je to pro vás bezesporu „to pravé ořechové“.

Mohlo by vás zajímat





Copyright © Fitime.cz 2017. Jakékoliv užívání obsahu je bez písemného souhlasu Fitime.cz zakázáno!
Redakce | reklama