Proč užívat noční proteiny? V čem se liší protein pro denní užívání od nočního?

  20.04.2017, 16:40 -

Spánek – co se v těle děje zatímco spíme?

Během noci se potřebuje náš organismus zregenerovat a připravit se na další den. Jak to všechno bude probíhat záleží pouze na vhodné suplementaci a stravě dodané před spaním. Pokud tělu neposkytneme nic, sáhne si do vlastních zásob. Bohužel nesáhne po tukových zásobách, tak jak by si většina z nás přála, ale sáhne po svalech na kterých jsme tak tvrdě pracovali. Tomuto jevu se říká katabolická fáze.Proč zrovna svaly a ne tukové zásoby? Protože energie získaná z rozkladu svalové hmoty je pro tělo mnohem jednodušší na zpracování a přetváření.

Noční katabolismus – jev, kterému se všichni kulturisté snaží vyhnout

Přirozené ladění v noci je katabolické (katabolicko-anabolické = regenerační). V organismu dochází k rozkladu a poté k obnově poškozených částí těla. U tvrdě trénujících sportovců je nejdůležitější obnova svalových tkání, také regenerace zásob svalového glykogenu. Většinou se děje na úkor svalové hmoty. Chcete-li tomu předejít, musíte před spaním použít noční protein (nouzově např. tvaroh).

Noční katabolismus – jak mu zabránit?

Zabránit mu prostě nemůžeme. Ale můžeme mu dát dostatek “externí” potravy, aby nemuselo a nechtělo brát vlastní zdroje a ubírat nám tedy těžce vybudované svaly. Nechtěnou destrukci svalové hmoty lze potlačit použitím vhodného suplementu (určený na noc). Nejlepší je zařadit tzv. “pomalé proteinové přípravky”, abychom maximálně podpořili regenerační pochody. Rozhodně se jedná o jiné přípravky než ty, které tělo potřebuje v průběhu dne. Přes den užíváme koncentráty, izoláty a další – s vyšším obsahem cukrů a tuků – takové se na noc nehodí a spíše by nám přitížili.

Ideální pomalým pomocníkem je například kasein a micelární kasein. Jejich vstřebávání trvá 4 až 7 hodin. Podáváním kvalitních bílkovin maximálně podpoříte antikatabolický proces. Vaše tělo nabírá sílu, regeneruje se ale zároveň nedevastuje vlastní svalovou hmotu.

Denní a noční proteiny – jaké jsou mezi nimi rozdíly?

Přípravky obsahující syrovátkový koncentrát (WPC), izolát (WPI) a hydrolyzát je nejlepší užívat přes den. Kdykoliv během dne, rychlost vstřebatelnosti je od 1 do 3 hodin. Některé obsahují více sacharidů pro doplnění energie (např. po tréninku) nebo jsou navíc obohaceny o další látky jako je například kreatin, taurin a díky tomu by vaše tělo bylo zatíženo a nemohli byste v klidu spát.


Sójové proteiny můžete užívat po celý den – před i po tréninku, ale též nejsou vhodné před spánkem.


Vícesložkové proteiny – dnes velmi populární forma obsahující “rychlé” (syrovátka WPC, WPI atd.) i “pomalé” (kasein, micelární kasein) bílkoviny. Díky kombinaci výše uvedených forem jsou vhodné v kteroukoliv denní dobu a to i před spaním.


Noční protein (často název např. night time, night, micellar casein) tvoří asi z 80 % mléčná bílkovina. Vstřebává se nejpomaleji – ideální volbou před spaním. Díky postupnému vstřebávání pomáhá tělu zůstat po celou noc v anabolickém sta­vu.

Noční protein – jak funguje?

Podstatou nočního proteinu jsou “pomalé bílkoviny” – pomalé, nepřetržité rozkládání bílkovin v zažívacím traktu. Díky tomu je tělo neustále zásobeno proteiny, které může použít k regeneraci organismu. Mezi ně řadíme – kasein, micelární kasein, kaseinát vápenatý. Ty, které obsahují pouze kasein (obsažen v mléce savců – nejvíce v tom kravském) jsou nejlepší volbou.

Mohlo by vás zajímat





Copyright © Fitime.cz 2018. Jakékoliv užívání obsahu je bez písemného souhlasu Fitime.cz zakázáno!
Redakce | reklama