Proč začít s HIIT? Za méně času lepší výsledky!

  14.06.2017, 11:37 -

Říká se, že trpělivost růže přináší, a proto je na dosažení efektivních výsledků potřeba spousta času. U HIIT nebo-li vysoce intenzivního intervalového tréninku je to však naopak – za méně času můžete očekávat lepší výsledky. A to je nejspíš důvodem toho, proč hitu HIIT teď všichni propadli. Chcete se zapojit?


Co je HIIT?

HIIT je zkratka pro High Intensity Interval Training, tedy vysoce intenzivní intervalový trénink, který mohou provádět začátečníci i pokročilí. Je totiž maximálně flexibilní co se cvičících pomůcek, cviků i času pro cvičení týče. Mezi hlavní znaky HIIT patří:
  • střídání maximální a nižší intenzity cvičení
  • délka 15–30 minut
  • 3 fáze
  • možnost cvičit v poměru 1:1, 1:2, ale i 1:3 (pro úplné začátečníky)

CrossFitové techniky užijete i během HIIT

Vysoce intenzivní intervalový trénink slibuje lepší výsledky v kratším čase, úbytek tuku a nárůst svalové hmoty a to za pouhých 15– 30 minut. Jak už bylo naznačeno výše, lze HIIT cvičit v různých poměrech zátěže a odpočinku – 1:1, 1:2, 1:3. Optimální je poměr 1:2 (například 30 sekund intenzivního cvičení a 60 sekund odpočinku).

Jak už bylo naznačeno výše, lze HIIT cvičit v různých poměrech zátěže a odpočinku – 1:1, 1:2, 1:3. Optimální je poměr 1:2 (například 30 sekund intenzivního cvičení a 60 sekund odpočinku). V praxi a při běhu to znamená, že 30 sekund sprintujete a 60 sekund jdete rychlejší chůzí. HIIT má 3 základní fáze. První fáze (5–10 minut) je určena pro rozcvičku a rozhodně by se neměla opomíjet. Jelikož je cvičení v maximální zátěži opravdu náročné, je rozcvička prevencí možného zranění. Druhá fáze je hlavní, ve které střídáte maximální a nižší intenzitu cvičení v 7–10 intervalech (10–15 minut). Třetí fáze je fází odpočinkovou, kdy zvolníte a snížíte intenzitu cvičení (5 minut).



Jaké jsou výhody HIIT?

Dříve se pro hubnutí a úbytek tuků doporučovaly klasické kardio tréninky se střední a nízkou intenzitou, které se musely provádět po dobu 40 minut a více, aby bylo dosaženo výsledků. Oproti tomu vám u HIITu stačí jen 15– 30 minut a cvičení 3 x týdně, jeho efektivita je ale mnohem vyšší. Kromě úspory času při zvýšení efektivity, můžete u HIIT těžit z dalších výhod:
  • zrychlení metabolismu
  • účinnější spalování tuků
  • růst svalové hmoty (při krátkém, ale intenzivním tréninku se aktivuje růstový hormon)
  • „afterburn“ efekt (po skončení tréninku vaše tělo ještě několik hodin poté spaluje energii)
  • možnost provozovat HIIT kdekoliv, s jakýmkoliv vybavením
  • posílení kardiovaskulárního systému
  • účinky tréninky jsou podložené mnoha průzkumy


Co k HIIT potřebujete?

Jednou z výhod vysoce intenzivního tréninku je fakt, že téměř nic nepotřebujete – žádné cvičící stroje ani jiné příslušenství. Zcela si vystačíte s pohodlným oblečením, obuví a měřičem času. Vyzkoušet si jej tudíž můžete hned po tom, co dočtete tento článek. Samozřejmě můžete k tréninku využít i běžící pás, rotoped, švihadlo a další stroje a pomůcky. Důležité je dodržení střídání intenzity cvičení.


Běh = jeden z nejpřirozenějších pohybů při HIIT jistě využijete

Pro koho je HIIT určen?
Vysoce intenzivní intervalový trénink je určen pro začátečníky i pokročilé, protože si snadno můžete nastavit jeho zátěž. Rozhodně však není doporučeno jeho dlouhodobé a časté opakování, protože může snadno dojít k přetrénování. HIIT ocení všichni ti, kteří rádi ušetří čas a rychle dojdou k výsledkům. Je vhodný i pro kombinaci s ostatním druhem cvičení.

Jak může vypadat váš HIIT trénink?

HIIT může mít více podob. Pro ty, kteří se bojí, že by jednotlivé intervaly nestíhali je doporučován běh, kdy stačí mít na ruce hodinky se stopkami a střídat sprint s rychlou chůzí.Tak si natrénujete jednotlivé intervaly a u dalšího druhu cvičení to bude snazší. Aspoň pro začátek není na škodu se při tomto druhu tréninku obrátit na trenéra.

Jakmile HIITu propadnete, už nebudete moci přestat. Viditelné výsledky, vás ještě více motivují.

Mohlo by vás zajímat





Copyright © Fitime.cz 2017. Jakékoliv užívání obsahu je bez písemného souhlasu Fitime.cz zakázáno!
Redakce | reklama