Proteinové koktejly pro vegetariány - jaký vybrat a proč mohou být prospěšné?

  20.04.2017, 16:40 -

Proteinové koktejly jsou v dnešní době vyráběny z mnoha a mnoha látek ale některé z nich zvláště ty hovězí jsou pro vegetariána logicky nepřijatelné. Jak ale vybrat z mnoha proteinů rostlinné výroby a najít mezi nimi ten nejkvalitnější? Podíváme se na jednotlivé rostlinné složky z nichž jsou proteiny vyráběny a krátce je rozebereme aby bylo úplně jasné jaké jsou výhody a nevýhody daného proteinu.

Často se setkáte s tím, že jsou proteiny rostlinného původu ve výrobku kombinovány což je pro zdraví člověka absolutně to nejlepší – takové proteiny tedy doporučujeme vybírat musíte si ale dát pozor na kvalitu surovin kterou je mnohdy těžké odhalit.

Syrovátkový protein

Syrovátkové proteiny patří mezi ty, které jsou výrobci proteinů využívány nejčastěji a to díky své snadné výrobě, přijatelné ceně a kvalitě pro tělo. Syrovátkové proteiny jsou ovšem vyráběny několika různými metodami, které vytvářejí konečnou kvalitu výrobku. Technologiemi výroby jsou: hydrolyzát, koncentrát, izolát.

  • hydrolyzát – jedná se o nejvíce kvalitní metodu výroby syrovátkového koncentrátu která vzniká dalším zpracováním izolátu. Hydrolyzáty se vyznačují vysokou mírou vstřebatelnosti ale díky metodě zpracování není chuť tak kvalitní jako u izolátu. Pro mnoho profesionálů není ovšem chuť důležitá a proto volí hydrolyzát právě díky kvalitě, která zaručí tvorbu kvalitní svalové a regeneraci
  • koncentrát – označovaný jako WPC (Whey Protein Concentrate) patří mezi metody výroby syrovátkového proteinu, které nejsou příliš složité ani nákladné výsledný produkt většinou také spadá do kategorie levnějších proteinů jelikož nebývá příliš kvalitní. U velkého množství uživatelů koncentrátu dochází k nadýmání a proto jej neradi užívají
  • izolát – WPI (Whey Protein Isolate) – je kvalitativně mezi koncentrátem a hydrolyzátem. Izolát je nejčastěji vyráběn pomocí metody CFM tedy Cross Flow Microfiltration kdy k filtraci dochází za pomoci keramických filtrů. WPI obsahuje často nad 80% bílkovin s minimálním obsahem tuků

Sójový protein

Sójový protein je skvělý díky nízkému obsahu tuku a cholesterolu, proto je často doporučován vegetariánům i ostatním uživatelům proteinů. Díky zachování mnoha látek je také vhodný pro kvalitní regeneraci a své účinky najde i pro posílení imunity. Sójový protein navíc přirozeně poskytuje zdroj mnoha esenciálních aminokyselin, které pomohou při udržování ale i růstu kvalitní svalové hmoty. Pro zajímavost obsahuje sójový protein také až čtyřikrát vyšší množství aminokyseliny argininu oproti nejprodávanějšímu proteinu na trhu – tedy tomu založenému na syrovátce. Sójový protein je navíc vhodný i pro osoby s intolerancí laktózy nebo vajec.


Vaječný protein

Vaječné proteiny již v dnešní době nejsou příliš oblíbenými a to kvůli nástupu proteinů tvořených z mléčné syrovátky. Bílkovina z vajec pro účely vaječných proteinů (často označovaných jako egg protein) je navíc snadná k výrobě a to pouhým oddělením žloutků od bílků kdy pro výrobu jsou použity pouze bílky. Výroba vaječného proteinu pouze z bílků má tu výhodu že neobsahuje takové množství cholesterolu ovšem za cenu toho že ztrácí většinu vaječných živin které jsou obsahem žloutku. Vaječný protein najde své zastánce také při hubnutí, jelikož dokáže tělo zasytit – snížit míru pocitu hladu a tím i snížit příjem kalorií během dne.


Hrachový protein

Hrachový protein je ve výživě vegetariána významným zdrojem aminokyselin BCAA tedy L-Leucinu, L-Isoleucinu a L-Valinu které jsou právě při tomto typu stravy velmi důležité a často je potřebné je doplňovat i dalšími prostředky. Hrách a protein z něj je snadno stravitelný, hypoalergenní a vhodný také pro celiaky. Obsahem bílkovin je hrachový protein srovnatelný s proteiny mléčnými a vaječnými.

Rýžový protein

Proteinový prášek rýžového proteinu je nejčastěji vyráběn z hnědé rýže, která poskytuje dostatečné množství bílkovin i lidem, kteří nepoužívají živočišné bílkovin. Rýžový protein je opět vhodný i pro osoby s intolerancí laktózy a mléčných proteinů a vajec. Svým aminokyselinovým profilem dodá potřebné živiny sportovci i necvičícímu jedinci. Rýžový protein pomáhá také v udržení optimální hmotnosti těla a je vhodný na každodenní užívání.

Mohlo by vás zajímat





Copyright © Fitime.cz 2018. Jakékoliv užívání obsahu je bez písemného souhlasu Fitime.cz zakázáno!
Redakce | reklama