Rádi a pravidelně sportujete? Nepodceňujte péči o zatěžované klouby

  20.04.2017, 16:40 -

Nezapomínejte na prevenci

Mnoho lidí pravidelně sportuje, ale zapomínají na péči o své klouby. Při jakékoliv sportovní aktivitě je zatěžován pohybový, ale i opěrný aparát (pojivové tkáně – šlachy, vazy, kosti a klouby).

Prevence není záležitostí jen pro starší osoby, čím je člověk mladší, tím méně si uvědomuje, jak by měl o své tělo pečovat. Nesmíme čekat do doby, až se objeví první bolesti zatěžovaných kloubů. V okamžiku, kdy už je bolest nesnesitelná, je většinou na prevenci pozdě. V nejhorším případě vás čekají operace, které jsou jak časově tak i finančně náročné.

Kvalitní kloubní výživa je určitě skvělým pomocníkem, ale pokud trpíte nadváhou a konzumujete často nezdravou stravu, tak vám pouze užívání přípravků nepomůže. Nedostatek pohybu ale naopak i jednorázová extrémní zátěž vám spíše uškodí. Je dobré nic nepřehánět a zátěž dávkovat s rozmyslem. Pravidelná sportovní aktivita, zdravá strava a v tréninkovém týdnu minimálně jeden den odpočinku.


Pohybový aparát – kde všude najdeme pojivovou tkáň?

Pojivová tkáň (mezibuněčná hmota) má funkci spojovat různé části lidského těla. Také slouží jako opora pro měkčí tkáně. Tvoří strukturu chrupavek, šlach, kostí, kůže ale i cév a rohovky oka. Pojivová tkáň je složena například z kolagenu a elastinu.

Časem se opotřebovávají všechny části pojivových tkání, ať už je to pouze věkem či vlivem intenzivní sportovní aktivity. Důležitou roli samozřejmě hraje i nadváha, zranění, záněty a mnoho dalších faktorů. Například za bolest v kolenou může především opotřebení kloubní chrupavky – ztrácí pevnost a pružnost, praská a postupně se snižuje i její tloušťka. Abychom těmto nežádoucím jevům zabránili, je dobré začít včas s prevencí.


Kdy začít užívat kloubní výživu?

S užíváním kloubní výživy můžete začít kdykoliv – je to pouze na vás. Pokud máte rádi pohyb, určitě nebude na škodu zařadit minimálně jednou ročně preventivní kůru – pro dodání správné výživy zatěžovaným kloubům. Nejlepší je období po zátěži (na konci cyklistické nebo jiné sezony) nebo naopak před obdobím s intenzivní zátěží (užívat alespoň měsíc předem). Zlepšení nečekejte ihned po prvním týdnu, doporučená minimální doba používání je alespoň jeden měsíc. U každého je to samozřejmě jiné, záleží na vašich obtížích a na stavu poškození.


Látky pro aktivní regeneraci

Jsou to látky, které nejen podporují ale také udržují funkčnost pojivových tkání.


Kolagen (kolagenní hydrolyzát)

Kolagen je pro naše tělo důležitý, kolagenní peptidy urychlují omlazování a regeneraci pojivových tkání. Čím je člověk starší tím více ztrácí kolagen. Dále jej oslabuje i slunce nebo kouření. Kolagenní hydrolyzát vyživuje vazivové tkáně a klouby.


Želatina (především živočišného původu)

Je potřebná především pro výživu kloubů a chrupavek. Želatina také pomáhá při vývoji zubů, šlach, svalstva i kosterní soustavy. Zlepšuje hybnost kloubů a předchází úbytku kloubní chrupavky.


Glukosamin (glukosamin sulfát)

Glukosamin zvyšuje pružnost chrupavky (stimuluje její přestavbu) a tím tedy i pohyblivost kloubu. Pomáhá je udržovat v dobrém stavu. Chrání klouby, zmírňuje bolestivost a zlepšuje jejich pohyblivost a pružnost.


Chondroitin (chondroitin sulfát)

Chondroitin sulfát je nejvíce zastoupenou látkou ve strukturách mezibuněčné hmoty chrupavky (základ chrupavčité tkáně). Pomáhá zadržovat vodu v pojivové tkáni, čímž dává chrupavce pružnost – díky tomu se lehce vyrovnává s otřesy, kterým je naše pohybové ústrojí vystaveno každý den. Chondroitin najdeme i v ostatních pojivových tkáních.


Methylsulfonyl­methan (MSM)

Látka podporující výživu kloubů a funkčnost chrupavky. Je skvělým zdrojem síry (organická sloučenina síry), díky které v těle dochází k syntéze dvou aminokyselin pojivových tkání – methioninu a cysteinu. Má mnoho příznivých vlivů na lidský organismus – například má protizánětlivé účinky, je používána při onemocnění kloubů (u artrózy), alergiích i bolestech svalů.

Mohlo by vás zajímat





Copyright © Fitime.cz 2018. Jakékoliv užívání obsahu je bez písemného souhlasu Fitime.cz zakázáno!
Redakce | reklama