Regenerace je stejně důležitá jako trénink samotný, nezapomínejte na ni

  20.04.2017, 16:40 -

O své tělo bychom měli pečovat a nemyslím tím jen to, že budete zdravě jíst a cvičit. Ale velká část z nás úplně zapomíná na tak důležitou věc – a tou je regenerace.

Když přijdete na způsob jak si s ní poradit, vaše sportovní chvíle budou mnohem krásnější.

Ať už jste sportovec, který chce zvyšovat svou fyzickou kondici či se jen chcete udržovat ve formě – v obou případech je nezbytná regenerace organismu. Pokud vaše regenerace bude dobrá je úspěchem celého komplexu procesů.


Regenerace – čím potěšit naše tělo?

Abychom alespoň trochu zabránili únavě a také předešli možnému přepětí (přetrénování organismu) musíme tělu dopřát dostatečný strečink, masáž nebo jiný způsob pro uvolňování svalů.

Samozřejmě nejlepší je pravidelné uvolňování svalů pod dohledem odborníků, ale když si dáte záležet postačí vám kvalitní strečink, se kterým si poradíte sami.

Kdo chce opravdu předejít zdravotním problémům, je dobré pravidelně navštěvovat maséra nebo fyzioterapeuta.


Regenerace – dobře sestavený trénink

Jak jsme již psali, každá fyzická námaha vyvolává únavu. Nejvíce se projevuje tak, že dochází ke snížení celkové výkonnosti. Pokud se nám únava stále hromadí, tenčí se nám i energetické zdroje v organismu – a to přeci nechceme!

Proto musí být trénink dobře sestaven:

  • délka tréninku
  • intenzita
  • typ zatížení
  • regenerace (zotavení po tréninku)

U každého sportovce to samozřejmě bude jinak s ohledem na věk, hmotnost, typ sportovní aktivity, pracovní vytížení a mnoho dalších.

Když bude nastaven trénink na míru a všechny aspekty budou v harmonické rovnováze, nemělo by docházet k přepětí nebo přetrénování (nežádoucím výsledkem jsou skoro nefunkční svaly a unavený organismus).


Regenerace – bez strečinku mohou nastat problémy

Pokud své svaly dlouhodobě zatěžujete mají tendenci se zkracovat a rychleji se unaví. Prevencí tohoto nežádoucího jevu je dostatečný strečink.

Dále se pak můžeme setkat i s problémy pohybového aparátu a dalšími problémy (například špatné držení těla či svalová dysbalance).

Máte-li už nějaké problémy nejlépe vám poradí a pomůže vám je odstranit fyzioterapeut. Udělá vám kondiční program přímo pro vás, který efektivně protáhne vaše svaly. Když zařadíte strečink a správné cvičení zcela určitě se celkově zlepší výsledný výkon.


Regenerace – správný strečink

Možností jak uvolnit svaly je několik. Mezi nejznámější patří statický strečink, jedná se o nejlehčí formu protažení svalů. K protažení nepotřebujeme pomoc druhé osoby. Protažení se provádí do krajní pozice s výdrží a snažíme se danou polohu udržet alespoň 20 sekund, doprovázenou vždy výdechem – což zlepší flexibilitu svalových partiích a také pohyblivost.

Statický strečink má velkou výhodu v tom, že je velmi jednoduchý.

Můžete vyzkoušet i strečink pasivní, tato forma je velmi účinná. Abyste mohli provádět pasivní strečink potřebujete pomoc další osoby. K protažení daných partií nám pomáhá druhá osoba, která na vás působí silou (k natažení svalu dochází vnějším působením síly druhé osoby).

Nezapomínejte, že čím dříve po zátěži začnete se strečinkem je jeho účinnost mnohem vyšší (nejlépe do 30 minut po zátěži). Pokud začnete s protahováním například dvě hodiny po tréninku je jeho účinnost necelých 30%.


Regenerace – přínos strečinku

Hlavním a největším přínosem je snížení svalového napětí.

Další přínosy:

  • zmenšení bolesti při zátěži
  • zlepšení svalové regenerace
  • celková relaxace organismu
  • omezení rizika zranění během cvičení

Mnoho lidí si vůbec neuvědomuje důležitost strečinku. I lidé, kteří pracují například v kanceláři a celý den sedí na židli a koukají do počítače by se měli protáhnout. Vůbec nikomu to neuškodí, naopak. Alespoň by ušetřili peníze za prášky na bolest zad a jiné.


Regenerace – čím ji můžeme podpořit

Rozhodli jste se, že podpoříte své tělo dostatečným strečinkem ale chtěli byste mu ještě trochu pomoci? Podpořte regeneraci svého těla prostřednictvím esenciálních aminokyselin BCAA. Užíváním BCAA svému tělu jedině pomůžete, postarají se o ochranu svalové hmoty před poškozením vlivem intenzivního tréninku a pomohou vám urychlit regenerační procesy.

Mohlo by vás zajímat





Copyright © Fitime.cz 2018. Jakékoliv užívání obsahu je bez písemného souhlasu Fitime.cz zakázáno!
Redakce | reklama